Code of Conduct
Kiltin er en del af BELFOR – Verdens største skadeservicevirksomhed. Derfor forpligter vi os til at overholde de samme regler og retningslinjer. Vores fælles Code of Conduct er et regelsæt, der vejleder os i, hvordan vi driver vores forretning og hjælper medarbejderne med at fastholde en etisk adfærd. På samme måde er reglerne gældende for alle vores leverandører og omhandler retningslinjer for sociale, etiske og miljømæssige forhold.
-
Formål
Vores omdømme og succes bygger på høje standarder, når det kommer til adfærd, retfærdig omgang med andre og opførsel forankret i respekt, engagement og integritet. Vi forventer, at både vores medarbejdere og vores leverandører benytter deres sunde fornuft og træffer beslutninger i forhold til etiske værdier og standarder. Beslutninger og forretningsgange må ikke være skadelige for samfundet eller miljøet.
-
Grundlaget
Vi forpligter os til at drive forretning på en ansvarlig og bæredygtig måde. Vi stiller de samme krav til vores leverandører.
-
Hvem gælder Code of Conduct for?
Vores Code of Conduct gælder for alle medarbejdere og leverandører af varer og tjenesteydelser og deres medarbejdere.
Gruppen, som vi tilsammen kalder leverandører, omfatter leverandører, underleverandører, serviceudbydere, etc.
Som leverandør skal du sikre dig, at alle regler og principper beskrevet i vores Code of Conduct anvendes i din egen forsyningskæde. -
Overholdelse af lovgivning
Alle skal overholde de gældende love og vores Code of Conduct, også når de sætter en højere standard end – men ikke kommer i konflikt med – lovkrav. Brugerdefineret og lokal praksis kommer aldrig før lovkrav. Hvis du opdager, at vores Code of Conduct kommer i konflikt med gældende lovgivning, skal du informere den relevante leder i Kiltin.
-
Meddelelse om manglende overholdelse
Hos Kiltin mener vi, at en stærk etisk kultur til dels afhænger af, at vi har et arbejdsmiljø, hvor medarbejderne føler sig trygge ved at indberette tilfælde af manglende overholdelse af Code of Conduct. En sådan manglende overholdelse kan omfatte en mistanke om ulovlig eller uetisk adfærd (herefter benævnt “overtrædelse”). Vi er forpligtet til at undersøge meddelelser om formodede og kendte brud og træffe de nødvendige foranstaltninger på baggrund af resultaterne af undersøgelserne.
På samme måde er leverandører og medarbejdere forpligtet til at underrette os om formodede eller kendte brud.
Du skal underrette formodede eller kendte overtrædelser til den relevante leder. -
Ingen repressalier
Kiltin anvender ingen form for repressalier mod medarbejdere, der rapporterer en formodet eller kendt overtrædelse i god tro, og vi tolererer heller ikke, at andre gør det. Du må heller ikke bruge eller tolerere repressalier mod nogen, der rapporterer formodede eller kendte overtrædelser i god tro. God tro betyder, at whistlebloweren* har grund til at tro, at alt indberettet er sandt, og at whistlebloweren rapporterer alt, hvad han/hun ved.
*En whistleblower er en person, der afdækker og informerer om forhold som anses som kritisable eller direkte ulovlige. -
Revision
Kiltin forbeholder sig retten til at kontrollere og auditere hver enkelt leverandørs overholdelse af vores Code of Conduct.
Du skal derfor samarbejde ved at give relevant information, som vi anmoder om, og ved at stille enkeltpersoner til rådighed, så Kiltin kan udføre en meningsfuld revision.
På samme måde skal du evaluere din egen forsyningskæde for at sikre overholdelse af vores Code of Conduct og udføre audit af din egen forsyningskæde, hvis vi anmoder om det. Ethvert brud hos dig eller i din forsyningskæde skal udbedres effektivt, hurtigt og uden at medføre yderligere omkostninger for os eller vores kunder.
Overtrædelse af Code of Conduct kan påvirke dit forretningsforhold med Kiltin. Mulige konsekvenser omfatter, men er ikke begrænset til, at kontrakten opsiges. Denne bestemmelse om revision ophæver eller begrænser ikke leverandørens pligter eller ansvar. -
Sundhed, miljø og trivsel
Vi bekymrer os om vores medarbejdere og de mennesker, der påvirkes af det arbejde, vi udfører på vores projekter, og vi stræber konstant efter at udvikle et arbejdsmiljø, der fremmer sundhed, sikkerhed og trivsel.
Vi har et mål om at være branchens førende, når det kommer til sundhed, miljø og sikkerhed med løbende, målbare forbedringer hen imod målet. -
Ordnede arbejdsforhold
Vi støtter de grundlæggende menneskerettigheder og ordnede arbejdsforhold for alle, der arbejder på vores projekter og på vores arbejdspladser.
-
Ingen diskrimination eller chikane
Vi respekterer alle individer og stræber efter at arbejde som et team og fremme åben og ærlig kommunikation præget af respekt. Vi behandler alle ens, og vi tolererer ikke nogen form for chikane eller diskrimination.
-
Klima og miljø
Vi er forpligtet til at beskytte miljøet og tror på, at vi kan yde et stort bidrag til en mere bæredygtig verden. Vi arbejder aktivt på at forbedre de miljømæssige resultater af vores virksomhed, projekter, produkter og tjenester gennem hele deres livscyklus.
-
Beskyttelse af ejendele, ejendom og udstyr
Vi beskytter vores aktiver mod skader, tyveri, tab og misbrug, da de er afgørende for vores forretning. Aktiver kan både være materielle og immaterielle. Eksempler på materielle aktiver er råvarer, penge, produkter, computere, fast ejendom, maskiner og udstyr. Eksempler på immaterielle aktiver er varemærker, patenter, knowhow, forretningshemmeligheder og ophavsrettigheder.
-
Fortrolighed
Vi respekterer fortrolige oplysninger, der vedrører Kiltin og vores interessenter. Vi træffer alle nødvendige foranstaltninger for at forhindre, at fortrolige oplysninger videregives til personer, som ikke har behov for, eller ret til oplysningerne, i forbindelse med deres arbejde.
-
Beskyttelse af privatlivsoplysninger
Vi respekterer alles ret til beskyttelse af deres personoplysninger og integritet i forbindelse med behandling af personoplysninger. Definitionen af personoplysninger og de lovbestemte krav til beskyttelse af dem varierer fra land til land. Oplysninger kan omfatte en persons navn, personlige helbredsoplysninger, fotografier eller personnummer.
-
Arbejde mod korruption og bestikkelse
Vi er forpligtet til at drive vores forretning med en høj grad af integritet og tolererer ikke nogen form for bestikkelse eller korruption. Dette omfatter underslæb, hvidvaskning af penge, afpresning, bedrageri og begunstigelse af familie eller venner (nepotisme).
-
Retfærdig konkurrence
Vi mener, at fri og åben konkurrence er i Kiltin´s, vores interessenters og samfundets interesse, fordi det stimulerer effektivitet og innovation, som er grundlaget for en velfungerende markedsøkonomi. Vi er forpligtet til fair konkurrence og tolererer ikke nogen overtrædelse af konkurrencelovgivningen.
-
Interessekonflikter
Når vi optræder som repræsentanter for en arbejdsgiver eller en anden part, er vi alle ansvarlige for at træffe beslutninger, der er i arbejdsgiverens eller den anden parts interesse, uden hensyn til personlig vinding.
Interessekonflikter kan udspringe af fordele som rejser og gæstfrihed, gaver, velgørende gaver, politiske bidrag, sponsorater og nære relationer. Kiltin stræber efter at drive forretningen på en måde, så vi aktivt undgår interessekonflikter, og vi efterspørger det samme i forsyningskæden.
-
Fordele og gaver
Vi beder ikke om eller accepterer gaver eller fordele, der uretmæssigt kan påvirke – eller ser ud til at påvirke – vores forretningsbeslutninger eller samarbejdspartneres forretningsbeslutninger. Alle enheder i Kiltin har en udarbejdet politik for ydelser og gaver, der beskriver forhold og beløbsgrænser for acceptable ydelser og gaver.
-
Sanktioner
Sanktioner er juridiske instrumenter, der bruges af regeringer og multinationale organer til at påvirke udenrigspolitikken ved at forbyde handel med specifikke lande, enkeltpersoner, enheder eller sektorer. Sanktionslister føres af blandt andet UN, EU og USA.
-
Sådan rapporterer du et brud
Du kan informere din nærmeste leder.